Wiosenne retrospekcje

Szukałem, szukałem i znalazłem. Jak ładnie, i mądrze, nazwać ten wpis. A ja po prostu chcę dotrzymać obietnicy, iż wrócę do tego co się działo po Świętach. A troszkę się działo. Mam nadzieję, że nic nie pomieszam, ani nie pomylę. Jeśli jednak, wybaczcie.

Wiosna, wiosna, ach to Ty!

Oj, jak każdy z nas czeka na nią. W tym roku w Kazachstanie przybyła ona bardzo gwałtownie. Sam się tego nie spodziewałem. Słyszeliśmy, że w Polsce nawrót zimy. Nieoczekiwany śnieg, zaspy, gdzie każdy już by chciał słoneczko, ciepło, może nawet niektórzy z tęsknotą patrzyli na łopatę czy motyczkę. Wybaczacie, że to wspominam, gdy każdy już ma dosyć zimy, ale chcę tylko, abyście sobie wyobrazili jak wyglądała zima u nas. To czego doświadczyli, my doświadczaliśmy praktycznie każdego tygodnia od stycznia. Było tylko troszkę zimniej i wiaterek też był, taki około 50 km/h. A rezultatem tego było dużo, dużo śniegu. I nagle ciepło, mocne słońce. Tydzień po Wielkanocy, w niedzielę, kiedy wyjeżdżaliśmy na wioski, była taka ładna kałuża za naszym płotem. Tak mniej więcej jak boisko do siatkówki. A kiedy już przyjechaliśmy, to była rzeka. Niesamowita. Zresztą, popatrzcie sami:

Wiosenna rzeka

Odpust

Ta niedziela, to oczywiście niedziela Bożego Miłosierdzia. W naszej parafii odpust w Krasnej Polanie. Pojechaliśmy po południu na 15tą. Piękna godzina na Mszę w święto Bożego Miłosierdzia, prawda? Te nasze odpusty są inne niż w Polsce. Nie ma tłumów, ludzi może trochę więcej niż zwykle. Ale pomimo tego, czuje się świąteczny nastrój. I oczywiście po Eucharystii agape – czajopicie. To tak jakby powrót do pierwotnego Kościoła, w tej samej sali, gdzie przed chwilą była Msza, teraz gromadzimy się wokół stołu, aby pobyć ze sobą. Oczywiście, rozmowy różne, wspominanie, różne opowiadania. Ale też mnóstwo pytań. Szczególnie już później. O wiarę, o przykazania, o sakramenty. Naprawdę, choć wiem, że ciężko uwierzyć. Tutaj to nie jest taki rzadkie. A Pan Bóg daje okazje, które można wykorzystać.

Goście

A wieczorem – goście. Ks. Martin z Kirche in Not i ks. Lucjan, nasz ekonom. Kiedy wróciliśmy podziwiali wiosnę. Miła wizyta i mam nadzieję, że bardzo owocna. Wiadomo, choć ludzie starają się jak mogą i są bardzo ofiarni, to jednak nie są w stanie otrzymać parafii nie mówiąc o remontach, czy czymś więcej. Dlatego często zwracamy się o pomoc poprzez różne fundacje czy organizacje. Jedną z nich jest właśnie Kirche in Not.

Astana

A w poniedziałek już pakowanie. Jak ja tego nie cierpię. Dlatego zawsze odkładam na ostatnią chwilę. Stwierdziłem, że robiąc to w ostatniej chwili mniej czasu stracę.  Ale wracając do tematu. Rano Msza z gośćmi w Karmelu, potem śniadanie i jeszcze wizyta w nowo budowanym klasztorze i nad powstającym jeziorem. I potem już wyjazd do Astany. Jest piękna tradycja, że raz w roku jest spotkanie wszystkich kapłanów z całego Kazachstanu. W tamtym roku niestety nie mogłem być, bo musiałem wyjechać po wizę. Dla mnie było więc to nowe doświadczenie. Można spotkać i poznać wszystkich, którzy tutaj pracują. A okazji w ciągu roku nie jest wiele. Zresztą, same odległości, nieraz 2 i więcej tys. km. „Towarzystwo” międzynarodowe: Hiszpanie, Słowacy, Słoweńcy,  Argentyńczycy, Szwajcarzy, Litwini, Niemcy, Kazachstańczycy, Wietnamczycy, Włosi i Polacy. Na pewno kogoś pominąłem. To bogactwo Kościoła w Kazachstanie. Od poniedziałku do piątku spotykaliśmy się razem, wspólnie modliliśmy,, wymienialiśmy doświadczeniami. Jak to zwykle bywa, takie spotkania szybko mijają. A potem, kiedy wszyscy już wyjechali, doświadczyłem pięknego uczucia. Mam wolny czas i nie muszę myśleć co z nim zrobić. W sobotę to samo. A w niedzielę nad ranem… to co bardzo lubię, start samolotu. Nie wiem jak niektórzy mogą się bać. I od niedzieli już w Polsce.

I wcale nie jest nudno, Pan Jezus mi coraz więcej ciekawych rzeczy wymyśla.

Obiecuję, napiszę.

Z Bogiem – o. Tomasz

2 responses to “Wiosenne retrospekcje

  1. też mi się podoba🙂

Skomentuj

